Volvo C30 to kompaktowy samochód osobowy produkowany przez szwedzkie przedsiębiorstwo motoryzacyjne. Auto zaprezentowano na początku 2006 roku, jako produkcyjną wersję prototypu SCC. C30-tka miała być następcą dla awangardowego modelu 480 z lat 90.
Volvo C30 bazowało konstrukcyjnie na płycie podłogowej zaprojektowanej we współpracy z Fordem i Mazdą. Sylwetka auta mocno nawiązywała do poprzednika – spiczasty i pochylony przód nadawał pojazdowi dynamicznego wyglądu, natomiast szerokie tylne błotniki sprawiały wrażenie muskularnych. Klapa bagażnika z kolei była całkowicie przeszklona. Skoro o bagażniku mowa, to był on raczej skromny – jego pojemność wynosiła zaledwie 278 litrów. Wnętrze nie rozpieszczało przestronnością – z tyłu zamiast kanapy zamontowano 2 fotele, co czyniło C30-tkę autem 4-osobowym.
Volvo C30 miał wbudowany system chroniący przed skutkami bocznych zderzeń SIPS (system zakładał równomierny rozkład siły uderzenia na cały szkielet auta). Dodatkowo przednią część pojazdu wykonano z 3 rodzajów stali, co miało dodatkowo wpłynąć korzystnie na rozkład siły uderzenia. Dzięki tym innowacjom, C30 otrzymało 5 gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP. W 2010 roku przewidziano facelifting – modernizacji uległ grill, reflektory oraz oba zderzaki. Dodatkowo zmiany wprowadzono także w gamie jednostek napędowych.
Przed liftingiem do wyboru były benzyniaki R4 (1.6 100 KM, 1.8 125 KM oraz 2.0 145 KM) oraz R5 (2.4 170 KM oraz 2.5 Turbo 220 KM), a także silniki wysokoprężne R4 (1.6 109 KM, 2.0 136 KM) oraz R5 (2.4 180 KM). Po liftingu, w przypadku benzyniaków zaszły następujące zmiany: jednostki 1.6, 1.8 i 2.4 zniknęły z oferty, natomiast silnik 2.5 Turbo zyskał już w 2008 roku dodatkowe 10 KM. Jeśli chodzi o diesle, najmniejsza jednostka zyskała dodatkowe 5 KM, 2-litrowe R4 został zastąpione przez R5 o tej samej pojemności, dzięki czemu moc wzrosła do 150 KM, natomiast 2.4-litrowy silnik zmniejszono do 2 litrów i 177 KM.
Moc kierowana była na przednie koła za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej, 6-stopniowej skrzyni półautomatycznej bądź 5-stopniowej przekładni manualnej. W 2013 roku zakończono produkcję Volvo C30 z uwagi na zbyt niskie zainteresowanie modelem. Spowodowane to było za wysoką ceną oraz nieco zbyt odważną stylistyką. Za (duchowego) następcę C30 uważa się Volvo V40 z 2012 roku, które sylwetką nawiązuje do niego.