Volvo 745 było jednym z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych kombi na świecie w latach 80. i 90. Auto pojawiło się w 1985 roku i nie bez powodu zyskało miano „cegły”. Kanciaste kształty karoserii można było używać zamiast linijki czy ekierki. Za taki stan rzeczy odpowiedzialny był Jan Wilsgaard.
Praktyczność przybierała innego wymiaru w przypadku tego Volvo, bowiem bagażnik miał pojemność aż 900 litrów, a po złożeniu kanapy – nawet 2200 litrów! Wg nomenklatury Volvo, 745 było modelem z serii 700, z 4-cylindrowym silnikiem benzynowy (lub wolnossącym, 6-cylindrowym dieslem) oraz z 5-drzwiowym nadwoziem kombi. Analogiczny model z serii 760 posiadał lepsze wyposażenie i materiały wykończeniowe.
W 1989 roku przeprowadzono face lifting który przyniósł nowy przód (auta wyposażone w silniki turbo miały szersze reflektory łączące się z grillem, co upodabniało je do nowszej serii 900), a w sedanie zmianie uległy tylne światła. Oprócz tego, już 2 lata wcześniej, wszystkie modele otrzymały katalizator. W skład gamy silnikowej wchodziły jednostki R4 o pojemności 2 litrów (109 KM) oraz 2.3 litra, która w zależności od rodzaju zasilania oraz roku produkcji generowała 113, 116, 129, 131, 136, 136, 16V – 156/159 oraz z turbo – 156/165/190 KM. Wcześniej wspomniany 2.4-litrowy diesel, pochodzący od Volkswagena, rozwijał 82 KM.
Moc kierowana była na tylne koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej lub 4-stopniowego automatu z nadbiegiem. W 1992 roku produkcja Volvo 745 dobiegła końca.