Volvo 345 to kompaktowy samochód osobowy produkowany przez szwedzkie przedsiębiorstwo motoryzacyjne. Auto pojawiło się w 1979 roku, jako rozwinięcie serii 300 – zgodnie z ówczesną nomenklaturą Volvo, auto miało 4 cylindry i 5 drzwi. Była to więc kolejna wersja nadwoziowa modelu, który w 1976 roku zadebiutował jako 343 (3-drzwiowy hatchback).
Volvo 345 było 5-drzwiowym hatchbackiem. Volvo 343/345 było w rzeczywistości dopracowanym projektem holenderskiego DAF-a, którego Szwedzi przejęli w połowie lat 70. Największych zmian dokonano w karoserii, która otrzymała dodatkowe wzmocnienia. W 1980 roku przeprowadzono lifting modeli 343/345. Auta otrzymały nowe zderzaki, reflektory, zmieniono umiejscowienie i powiększono bak oraz dopracowano układ przeniesienia napędu – 343/345 miał bowiem układ transaxle, co oznacza iż skrzyni biegów znajdowała się przy tylnej osi.
Oprócz tego, obok przejętego z projektu DAF-a silnika benzynowego od Renault o pojemności 1.4 litra (63/68 KM), pojawiła się 2-litrowa jednostka generująca 95 KM (od 1982 roku, model z tym silnikiem przemianowano na 360). W 1982 roku doszło do kolejnej, jednak tym razem bardziej marketingowej zmiany. Poza drobnymi kosmetycznymi poprawkami, Volvo zdecydowało się zerwać ze swoją dotychczasową nomenklaturą – modele 343/345 ujednolicono do liczby 340, natomiast pojazd wyposażony w 2-litrową jednostkę oraz z bogatym wyposażeniem standardowym oznaczono jako 360, mimo iż napędzał go silnik 4-cylindrowy (do tej pory liczba dziesiątek oznaczała ilość cylindrów).
Obok nielubianej, bezstopniowej skrzyni CVT dostępna była także 4- oraz 5-stopniowa (tylko w wersji 2.0) przekładnia manualna. Tym samym 1982 rok był ostatnim, w którym model te opuszczał fabrykę jako 345.