Volkswagen Fox był nowym najmniejszym samochodem osobowym w gamie Volkswagena. Auto pojawiło się w 2003 roku i było budowane w Brazylii i Argentynie. W Europie pojazd zawitał dopiero w 2005 roku i trafił wtedy do sprzedaży. Mimo iż Fox kwalifikuje się do aut najmniejszych, to od swojego poprzednika – Lupo, jest prawie 30 cm dłuższy, i 88 mm wyższy, a to wszystko dlatego, iż bazuje ona na płycie podłogowej od Polo. Swoją drogą, np. w Meksyku Fox sprzedawany był jako kolejny Lupo, bowiem w okresie jego wprowadzenia, ówczesny urząd prezydenta piastował Vicente Fox.
Volkswagen Fox występował w wersji 3- oraz 5-drzwiowej (druga dostępna jedynie w Ameryce Płd.), jednak jego nadwozie pozbawione było jakichkolwiek emocji. Również wnętrze było szare, bure i bardzo plastikowe, choć dzięki wysoko poprowadzonej linii dachu, nie brakowało miejsca nad głowami. Pojemność bagażnika wynosiła zaledwie 260 litrów. Pod maską mogły znaleźć się benzynowe silniki o pojemności 1.0, 1.2, 1.4 oraz 1.6 litra, które generowały kolejno 71, 55, 75 oraz 98/103 KM. Jedynym dieslem był silnik 1.4 TDI o mocy 70 KM. W Europie dostępne były tylko benzynowe 1.2 i 1.4 oraz wysokoprężne 1.4 TDI.
Moc kierowana była na przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni biegów. W 2011 roku zakończono produkcję Volkswagena Foxa na rynek europejski, a jego miejsce zajął model up!.