Wyszukaj w topgarage.com.pl

13 sty, 09:00

[DUŻA FORMA] Lambo Aventador Coupé vs. Porsche 911 Turbo S Cabrio

Lamborghini Aventador Coupe vs. Porsche 911 Tubo Cabrio 49 slajdów Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Niepozorny szary kontra wściekle żółty. Niemiecka dusza kontra włoski temperament. Porsche i Lamborghini – zbliżone osiągi, ale całkiem inne charaktery.

Pamiętacie kiedy w filmie „Wilk z Wall Street” Jordan Belfort tłumaczył jak sprzedać długopis? Wiem, że inne sceny z tej produkcji mogły bardziej utkwić w pamięci, ale to właśnie potrzeby zdefiniowały te dwa samochody i sprawiły, ale choć mają podobne osiągi różnią się tak bardzo.

To prawda, trudno udowodnić tezę, że są to niezbędne wytwory ludzkiej wyobraźni, ale okazuje, że Lamborghini i Porsche mają dużo ważniejsze zadania niż transport śmiertelnika z czarną kartą kredytową w portfelu z domu do pracy. Dostarczają tak wyjątkowych przeżyć jak sprint do setki w 2,9 s. Pozwalają zmienić image, zwrócić na siebie uwagę, nawiązać nowe znajomości… lub zerwać stare.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

W czasach smartfonów, spotterów i mediów społecznościowych, Lamborghini to świetna promocja z jakiej korzysta choćby Kuba Wojewódzki pojawiając się za kierownicą jaskrawozielonego Aventadora pod popularną restauracją.

Ale przecież są też osoby, które chcą mieć szybki samochód, ale nie szukają rozgłosu. Dlatego postawiliśmy porównać ze sobą szarą myszkę z żółtym statkiem kosmicznym.

Liczą się wrażenia

Nas bardziej interesują wrażenia jakich dostarczają sportowe samochody, ale trzeba zaznaczyć, że posiadanie Porsche lub Lambo niesie ze sobą masę innych konsekwencji.

Najpierw odbieramy z Szymonem Porsche. Tu procedura nie jest skomplikowana. Dostajemy klucze, podpisujemy dokumenty i zmierzamy na parking. Nawet nie trzeba wyciągać kluczyka, by dostać się środka. Tak samo łatwo prowadzi się 911. Wszystkie mechanizmy działają z niewiarygodną precyzją i wyczuciem, widoczność jest bardzo dobra, deska rozdzielcza jest wyrazem samochodowej skromności, a szary kolor powoduje, że Porsche udaje się czasem ukryć w ulicznej dżungli.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Całkiem niepostrzeżenie podjeżdżamy pod warszawski salon Lamborghini, jedyny autoryzowany na terenie Polski. Tu wszystko wydaje się wyjątkowe. Mamy wrażenie, że obsługa patrzy na nas jak na kolesi, którzy zgarnęli jakim dziwnym trafem kumulację w Lotto. Rzeczywiście, do jazd testowych Lamborghini dochodzi znacznie rzadziej niż w przypadku Porsche. – Przy wyjeżdżaniu z parkingu podziemnego podnieście przód przyciskiem na desce rozdzielczej, uważajcie podczas parkowania na felgi i najlepiej byłoby, gdyby na liczniku nie przybyło więcej niż 200 km – usłyszeliśmy zanim położyliśmy łapę na kluczyku od Lamborghini. Mamy wrażenie jakbyśmy odbierali jeden z najbardziej wyjątkowych samochodów na naszej planecie. Chyba Porsche nieco uśpiło trzeźwe postrzeganie świata, bo przecież Lamborghini Aventador to rzeczywiście najwyższa światowa liga. Ma 700 KM i jeśli zapomnimy od wielkiej trójce, czyli LaFerrari, McLarenie P1 i Porsche 918 Spyder to Aventador wydaje się być najbardziej egzotycznym samochodem naszej planety. Tylko Pagani i Koenigssegg mogą dorównać mu kosmicznymi kształtami.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Do widoku Porsche jesteśmy bardziej przyzwyczajeni, ale przecież 911 Turbo S też zalicza się grupy najdynamiczniejszych samochodów globu. Według danych fabrycznych 911 Turbo S Cabrio rozpędza się do setki w czasie 3,0 s, a Aventadorąpotrzebuje jedynie 2,9 sekundy.

Dominuje silnik

W Lamborghini od momentu pierwszej linii na desce kreślarskiej liczył się głównie silnik. Potężny 12-cylindrowy wolnossący agregat zamontowany centralnie dominuje w tym samochodzie. Dlatego kabina pasażerska jest przesunięta maksymalnie do przodu, a poza tym wydaje się przyciśnięta do ziemi płaską przednią szybą. Podoba mi się w Lambo to, że inżynierowie tego auta idą na całość i skrupulatnie wykorzystują każdy element, nawet nietypowy kształt detali, by budzić silne emocje. Mam wrażenie, że od momentu powstania modelu Countach nie ma drugiej marki, która tak mocno epatowałaby ekstrawaganckim podejściem do formy. Nawet Ferrari zachowuje swoich samochodach odrobinę klasycznej elegancji.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Dlatego po uchyleniu kosmicznych drzwi masz wrażenie że wsiadasz do myśliwca Separatystów z Gwiezdnych Wojen. Niemal poziomo ułożona przednia szyba i dach tuż nad głową tworzą egzotyczny klimat, jakiego nie doświadczysz

w żadnym innym sportowym samochodzie. Zanim obudzisz potężne V12 o pojemności 6,5 litra musisz najpierw odbezpieczyć przycisk start, niczym w myśliwcu przed odpaleniem rakiety. Potem słychać elektryczne jęczenie potężnego rozrusznika, który zachęca V12 do aktywności. W Lamborghini trzeba celebrować każdą czynność, a nie jak w Porsche – wsiąść i pojechać.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Ruszamy w miasto. Już dawno nie prowadziłem tak emocjonalnego samochodu. I wcale nie trzeba Aventadorem jechać szybko, by ciarki przechodziły po plecach. Lambo budzi emocje wyglądem, obsługą podstawowych przycisków, klimatem, ergonomią wnętrza i dźwiękiem. Snujemy się po zatłoczonych miejskich uliczkach, silnik nie wspina się najwyżej do 2,5 tys. obr./min a Aventador wydaje dźwięki jak dziki zwierz uwięziony w jaskini. To specjalny efekt, który nie pozwala, by Lambo przejechało niezauważone nawet kiedy nie ma odpowiedniej przestrzeni, by mogło rozwinąć skrzydła i pokazać jak brzmi 700 KM. W Lambo czuję, że żyję. Inżynierowie i projektanci wykorzystali każdy sposób, by podnieść do potęgi wrażenia jakie mogą zaserwować samochody i chwała im za to.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Zmarginalizowana moc

Całkiem inaczej jest w Porsche. Wydech 911 nie prycha, nie bulgocze. Stara się raczej ukryć potężną moc 580 KM, jaka drzemie w zmarginalizowanym do przestrzeni za tylną osią sześciocylindrowym bokserze. Nie jest w stanie ukryć swojego potencjału kiedy wciśniesz gaz do oporu, ale nawet wtedy nad dźwiękiem detonacji w cylindrach dominuje potężny świst powietrza, które zasysają turbosprężarki i który uwalnia się z metalowych objęć układu wydechowego.

Wymyśliliśmy dwie konkurencje dla naszych samochodów. Pierwsza polega na wjechaniu na jeden z najbardziej nieprzyjaznych i ciasnych parkingów wielopoziomowych w Warszawie, a druga to drag race.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Najpierw ruszamy pod Multikino na Ursynowie. Porsche wjeżdżam na parking bez najmniejszych problemów. Nie ma potrzeby pisania o tym dłużej. Natomiast potężne gabaryty Aventadora powodują, wyjazd ciasnym tunelem garażu podziemnego przypomina manewrowanie czołgiem w składzie materiałów wybuchowych. Tym bardziej, że tylna szyba nie jest większa od wizjera w wozie pancernym. Mimo

wszystkich ograniczeń Szymon podnosi nos Lambo, sunie ciasnymi przesmykami, wspina się na platformę na najwyższym poziomie i z pomocą kamery cofania zajmuje miejsce tuż obok Porsche. Spodziewaliśmy się, że ten parking pokona Lambo, ale tak się nie stało.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Czas na ściganie

Pora na drugą próbę. Znajdujemy odpowiednie miejsce, by sprawdzić który samochód okaże się szybszy w sprincie do 100 km/h. Obydwa auta posiadają systemy launch control, więc na wynik nie ma wpływu technika jazdy. Wystarczy równo puścić hamulec i ruszyć. Koło siebie staje skromne Porsche 911 Turbo S w wersji cabrio, która dodatkowo zwiększa praktyczne zalety tego samochodu i Aventador. Oczywiście obydwa samochody mają napęd na cztery koła, który faworyzuje tył.

911 furczy jak potężny odkurzacz, a z centralnego wydechu Aventadora wydobywa się ryk auta wyczynowego, który całkowicie zagłusza Porsche. I tak w niepewności obydwa samochody czekają na sygnał. Start! Porsche dociska opony umieszczonym za tylną osią silnikiem z taką siłą, że nawet nie zapiszczały. Lambo, którego masa rozmieszczona jest bardziej równomiernie, w osłonie dymnej skrobie oponami asfalt w poszukiwaniu przyczepności. Porsche wychodzi na prowadzenie i nie oddaje go do mety. Widać, było, że kiedy Lambo złapało przyczepność zaczynało zmniejszać dystans. Ale to nie wystarczyło, by dogonić 911.

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

Trzeba przyznać, że mechanicznie Porsche jest perfekcyjne. Działa z precyzją noża chirurgicznego i jest niewiarygodnie skuteczne. Aventador ma słabostki. Mechaniczna zautomatyzowana skrzynia o jednym sprzęgle odstaje od zaawansowania technicznego całego samochodu. Zmienia biegi z szarpnięciem i nie jest tak szybka jak konstrukcje dwusprzęgłowe. Poza tym bardzo bezpośredni układ kierowniczy też nie daje wyczucia jakie oferuje Porsche 911.

Po włosku czy po niemiecku?

Oto dwa całkiem odmienne sposoby na przyspieszenie do setki w 3 sekundy. Jeden typowo włoski choć w niemieckim wykonaniu. Emocjonalny, krzykliwy, intensywny, egzotyczny… A drugi typowo niemiecki. Wręcz skromny, skuteczny, wygodny i praktyczny. Który wybierasz?

Foto: Bartłomiej Szyperski / TopGarage

DANE TECHNICZNE - Lambo Aventador Coupé

Silnik: 6498 cm3 V12, benz., 700 KM przy 8250 obr./min, 690 Nm przy 5500 obr./min;

Skrzynia 7-bieg. mechaniczna zautomatyzowana, napęd na cztery koła

0-100 km/h – 2,9 s , maks. 350 km/h; 16,0 l/100 km;

Masa: 1575 kg

Cena: od 399 tys. euro

DANE TECHNICZNE - Porsche 911 Turbo S Cabrio

Silnik: 3800 cm3 B6, benz., 580 KM przy 6500 obr./min, 700 Nm przy 2100-4250 obr./min;

Skrzynia 7-bieg. zautomatyzowana dwusprzęgłowa, napęd na cztery koła

0-100 km/h – 3,0 s , maks. 330 km/h; 9,3 l/100 km;

Masa: 1670 kg

Cena: 1 067 290 zł

Komentarze
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~zXTv Użytkownik anonimowy
~zXTv :
No photo ~zXTv Użytkownik anonimowy
Oba sa wyjatkowe posiadajac 911 pewnie czasem brakowało by nam dzwieku noszacego sie na całe miasto, z drugiej strony posiadajac Lambo chciali bysmy czasem wygody(2-sprzeglowa skrzynia pomijajac praktycznosc) oraz niepostrzeżenie przemieszczac sie nie budzac polowy swiata
19 sty 01:19 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Piotr Użytkownik anonimowy
~Piotr
No photo ~Piotr Użytkownik anonimowy
do ~Olo:
No photo ~Olo Użytkownik anonimowy
13 sty 21:05 użytkownik ~Olo napisał
Tylko i zawsze Porsche. Lambo to auto bez historii, bez legendy, bez sportowych osiągnięć. Pudełko dla ludzi z kasą, ale bez wyczucia smaku.
Lambo bez historii? Człowieku opanuj sie i poczytaj troche to zmądrzejesz...
18 sty 23:06 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
60%
40%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kropla Użytkownik anonimowy
~kropla
No photo ~kropla Użytkownik anonimowy
do ~Olo:
No photo ~Olo Użytkownik anonimowy
13 sty 21:05 użytkownik ~Olo napisał
Tylko i zawsze Porsche. Lambo to auto bez historii, bez legendy, bez sportowych osiągnięć. Pudełko dla ludzi z kasą, ale bez wyczucia smaku.
haha to auto jest milion razy lepsze niż to porsche
26 sty 23:20 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~po co mi nazwa ? Użytkownik anonimowy
~po co mi nazwa ?
No photo ~po co mi nazwa ? Użytkownik anonimowy
do ~Olo:
No photo ~Olo Użytkownik anonimowy
13 sty 21:05 użytkownik ~Olo napisał
Tylko i zawsze Porsche. Lambo to auto bez historii, bez legendy, bez sportowych osiągnięć. Pudełko dla ludzi z kasą, ale bez wyczucia smaku.
odezwał się znafca motoryzacyji. Lambo bez historii, legendy? widzę że nawet na wikipedię nie wszedłeś bo nawet tam jest sporo o PIĘĆDZIESIĘCIOLETNIEJ HISTORII tej marki.
24 lip 11:45
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Poldek Użytkownik anonimowy
~Poldek :
No photo ~Poldek Użytkownik anonimowy
Bez zastanowienia Porsche , chyba ,że samochód ma służyć tylko do lansu ,wówczas tylko Lambo .
20 lip 18:37
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~LL4yH1fh Użytkownik anonimowy
~LL4yH1fh
No photo ~LL4yH1fh Użytkownik anonimowy
do ~zXTv:
No photo ~zXTv Użytkownik anonimowy
19 sty 01:19 użytkownik ~zXTv napisał
Oba sa wyjatkowe posiadajac 911 pewnie czasem brakowało by nam dzwieku noszacego sie na całe miasto, z drugiej strony posiadajac Lambo chciali bysmy czasem wygody(2-sprzeglowa skrzynia pomijajac praktycznosc) oraz niepostrzeżenie przemieszczac sie nie bud
I enjoy living close to a big city yet in a small town. We live 20 miles outside of Memphis, TN in a really beautiful town. I complain because I grew up here and want to have a life that do12&n#8se7;t involve this small town but we’d just end up in another town just like this one and not know anyone!It takes 30 minutes to drive downtown from my house with traffic so it’s not too bad for us easy to get in and out of the city for things yet we are just far enough away crime isn’t a big deal here.
11 mar 08:56
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Arek Użytkownik anonimowy
~Arek :
No photo ~Arek Użytkownik anonimowy
Oba są fantastyczne choć tak bardzo różne. Powiedzcie mi proszę co to za utwór leci w pierwszej minucie testu.
24 sty 21:41 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Olo Użytkownik anonimowy
~Olo :
No photo ~Olo Użytkownik anonimowy
Tylko i zawsze Porsche. Lambo to auto bez historii, bez legendy, bez sportowych osiągnięć. Pudełko dla ludzi z kasą, ale bez wyczucia smaku.
13 sty 21:05 | ocena: 78%
Liczba głosów:9
22%
78%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

[DUŻA FORMA] Lambo Aventador Coupé vs. Porsche 911 Turbo S Cabrio (slajd 1 z 49)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego