Seat Altea to kompaktowy minivan należący do segmentu K. Auto pojawiło się w 2004 roku i było drugim, obok większej Alhambry autem typowo rodzinnym.
Altea była jednym z pierwszych aut określanych jako MSV, czyli sportowo nastawionego, rodzinnego minivana. Za projekt odpowiadał znany w grupie Volkswagena Walter de Silva. Została zbudowana na płycie podłogowej PQ35, na których opierają się m.in. A3, Golf, Leon czy Touran.
Stylistycznie auto silnie nawiązuje do Leona oraz Toledo. Dynamiczny charakter auta podkreślają liczne przetłoczenia, zarówno na masce jak i z boku auta. Wnętrze nie wyróżnia się niczym szczególnym poza przyzwoitą przestronnością i charakterystyczną tablicą zegarów, bowiem pośrodku znajduje się obrotomierz, inspirowany tym z Porsche. Bagażnik mieści 410 litrów bagażu.
Po 2 latach od rozpoczęcia produkcji, pojawiła się wydłużona wersja XL. Auto było o blisko 19 cm dłuższe od zwykłej wersji, jednak rozstaw osi został zachowany ten sam. Dzięki przesuwanej tylnej kanapie można dostosować zarówno ilość miejsca na nogi dla pasażerów II rzędu, jak i pojemność bagażnika, która może wynosić od 532 do 635 litrów, a w przypadku jej złożenia – 1604 litry. Pod względem stylistycznym, większa Altea otrzymała inny tył.
W tym samym roku co XL, zaprezentowano także uterenowioną odmianę Freetrack. Auto bazowało na wcześniej wspomnianej wersji XL. Otrzymała dodatkowo czarne, plastikowe zderzaki i nakładki na nadkola oraz progi, powiększony prześwit, a kąty natarcia i zejścia wynosiły odpowiednio 17,6 oraz 23 stopnie. Napęd na 4 koła ze sprzęgłem Haldex występował w standardzie, poza wersjami ze 125-konnym benzyniakiem oraz 105-konnym dieslem.
W 2009 roku przeprowadzono facelifting, który objął m.in. grill, zderzaki oraz światła, a przemodelowaniu uległa także deska rozdzielcza. Nowością była także 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa DSG.
Wśród benzyniaków dostępne były doładowane jednostki o pojemności 1.2, 1.4, 1.8 oraz 2 litrów. Ich moc wynosiła kolejno 105, 125, 160 oraz 200 KM (211 po liftingu). Dostępne były także odmiany wolnossące 1.4 (86 KM), 1.6 MPI (102 KM) oraz 2.0 FSI (150 KM). Diesle TDI natomiast mogły mieć pojemność 1.6, 1.9 lub 2 litrów. Generowały one odpowiednio 105, 90 lub 105 oraz 140 (po liftingu 170) KM. Poza Freetrackiem (i 2 wyjątkami podanymi wcześniej), moc była przekazywana na przednią oś za pomocą 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej, 5-stopniowy manual, lub dwusprzęgłowa przekładnia DSG o 6 lub 7 przełożeniach.
W 2015 roku postanowiono zakończyć produkcję Seata Altea ze względu na spadek zainteresowania tym segmentem aut.
Rywalami Seata Altei są m.in. Ford C-Max oraz Honda FR-V.