Peugeot 301 to niewielki sedan należący do klasy średniej niższej. Auto zadebiutowało w 2012 roku pełniąc rolę budżetowego auta, wraz z bliźniaczym Citroënem C-Elysée. Auto jednak nie ma nic wspólnego z równorzędnie produkowanym 308, ani z produkowanym w latach 30. modelem o tej samej nazwie.
Peugeot zdecydował, że modele noszące na końcu liczbę „1”, będą autami budżetowymi, przeznaczonymi głównie na rynki krajów rozwijających się. 4-drzwiowe nadwozie tego kompaktowego sedana prezentuje się całkiem dobrze, jednak nieco na siłę „wyciągnięty” bagażnik sprawia, że 301-ka nie wygląda zbyt zgrabnie.
Wnętrze zapewnią odpowiednią przestronność, lecz materiały użyte do wykończenia są stosunkowo twarde. Na szczęście ich spasowanie jest na wysokim poziomie. Seryjne wyposażenie obejmuje m.in. ABS, ESP, elektrycznie sterowane szyby przednie czy nawet system wspomagający nagłe hamowanie. Z kolei w najbogatszej wersji, standardem są elektrycznie sterowane szyby tylne oraz manualna klimatyzacja. Bagażnik ma imponującą pojemność, wynoszącą aż 507 litrów.
Podstawową jednostką, jest 72-konny silnik 1.2. Większy benzyniak ma pojemność 1,6 litra i generuje 115 KM. Z kolei jedyny diesel 1.6 HDi daje do dyspozycji 92 KM. Od 2015 roku, 72-konny silnik, został zastąpiony przez nową jednostkę PureTech o tej samej pojemności, lecz mocy 82 KM. Jednostka wysokoprężna oferowana jest od tego samego roku w wersji 100-konnej. Moc kierowana jest wyłącznie na przednie koła przez 5-biegową skrzynię manualną, automat o 6 przełożeniach lub 5-stopnową przekładnię zautomatyzowaną.
W 2016 roku, kompaktowy sedan Peugeota doczekał się liftingu. Auto zdecydowanie zyskało stylistycznie na tym zabiegu. Przemodelowaniu uległ przede wszystkim pas przedni, który upodobnił się designem do innym modeli marki i dodał 301-ce nutę zadziorności.
Rywalami Peugeota 301 są m.in. Dacia Logan oraz Renault Thalia.