Peugeot 205 to jeden z najbardziej znanych i legendarnych modeli francuskiej marki. Auto zadebiutowało w 1983 roku, choć prace nad nim ruszyły już na początku lat 80. 205-ka jest przedstawicielem segmentu B i miała być następcą dla 104-ki. Pojazd zajął 2. miejsce w konkursie na Europejski Samochód Roku.
Peugeot 205 był bardzo ważnym dla marki modelem, bowiem po pierwsze wyciągnął firmę z problemów finansowych, a po drugie zmienił nieco sposób patrzenia na Peugeota, bowiem uważano iż potrafi produkować jedynie duże limuzyny. 205-ka jest owocem współpracy Peugeota i Simci, którą ten pierwszy kupił w 1978 roku. Jednak 205-ka to nie tylko sukces rynkowy, lecz także liczne sukcesy sportowe m.in. w rajdowej grupie B czy w rajdzie Paryż-Dakar (T16 Evolution 2).
Kompaktowy „Francuz” początkowo występował jedynie jako 3- oraz 5-drzwiowy hatchback, jednak już w 1986 roku do oferty dołączył 2-drzwiowy kabriolet. Co ciekawe, w trakcie 15-letniej produkcji 205-ki, nie przeprowadzono większego faceliftingu. Największe zmiany zaszły w 1987 roku, kiedy to zmieniono deskę rozdzielczą oraz tylne światła. Pozostałe zmiany w innych latach obejmowały m.in. zmianę lusterka zewnętrznego, przeniesienie światła cofania czy modernizację gamy silnikowej.
Ta z kolei była bardzo bogata przez cały okres produkcji. Początkowo stosowano nieco przestarzałe jednostki z poprzednika, jednak były one w miarę upływu czasu wypierane przez nowocześniejsze silniki. Do napędu służyły silniki benzynowe o pojemności 0.9, 1.0, 1.1, 1.4 oraz 1.6 litra, które generowały kolejno 45, 45/50, 49/ 54/60, 60/67/75/79/80/84 oraz 72/75/89 KM. Jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne, do wyboru były silniki 1.8 oraz 1.9, które rozwijały odpowiednio 60/78 (z turbosprężarką) oraz 64 KM.
Wśród sportowych odmian 205-ki, gamę otwierał model 1.3 Rallye napędzany 103-konnym silnikiem. Kultowy już 205 GTi (CTi w wersji cabrio), a dziś ceniony youngtimer występował początkowo z 1,6-litrowym, a od 1986 roku także z 1,9-litrowym benzyniakiem. Pierwszy generował 105 lub 115 KM, a drugi – 105, 120 lub 130 KM. 205 GTi uchodzi za jednego z najlepszych hot-hatchy lat 80. Najmocniejszą odmianą cywilną był 205 T16, który powstał w liczbie 200 egzemplarzy na potrzeby uzyskania licencji rajdowej. W tej wersji, jednostka napędowa została umieszczona centralnie, a moc kierowana była na tylną oś. Do napędu służył 1,8-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy generujący aż 200 KM, co przy masie ok. 1100 kg czyniło z niego miejską wyścigówkę. W specyfikacji rajdowej, pojazd rozwijał nawet 450 KM!
Pozostałe odmiany 205-ki ważyły od 800 do 900 kg. W zależności od wersji do wyboru była 4- lub 5-biegowa skrzynia manualna oraz 4-stopniowy „automat”. Moc kierowana była na przednie koła. W 1998 roku ostatecznie zakończono produkcję legendarnej 205-ki, choć jej popularność zaczęła słabnąć po wprowadzeniu do sprzedaży modeli 106 i 306. Jednak popularność Peugeota 205 (ponad 5,3 mln sprzedanych egzemplarzy) sprawiła, iż Peugeot wypuścił jego następcę – 206. Rywalami Peugeota 205 są m.in. Ford Fiesta, Renault 5 oraz Fiat Uno.