Lamborghini Murcielago to jeden z najbardziej popularnych supersamochodów produkowanych przez włoską markę pod wodzą niemieckiego koncernu. Jego nazwa wzięła się od imienia byka, któremu po przetrwaniu corridy w 1879 roku torreador darował życie, mimo wielu zadanych ran. Auto zadebiutowało w 2001 roku i było pierwszym modelem firmy spod znaku wściekłego byka, które zostało wypuszczone po przejęciu jej przez Audi. Mimo starań Niemców, ich inżynieria „ukradła” pojazdowi ten włoski dreszczyk emocji.
Stylistyka nadwozia jest emocjonująca, jednak brakuje jej południowego stylu i finezji. Podobnie jest z wnętrzem – wszystko poukładane, przemyślane i na swoim miejscu. Następca Diablo miał nadwozie wykonane ze stali i włókna węglowego, co pozwoliło zrzucić zbędne kilogramy. Lambo zostało wyposażone w zmienne nastawy sztywności zawieszenia, system zapobiegający przechyłom nadwozia oraz kontrolę trakcji TCS. Dziwić może fakt braku tylnego spojlera, jednak koncern Volkswagen znalazł na to rozwiązanie – powyżej 130 km/h wysuwa się lotka, która przekraczając prędkość 220 km/h zmienia kąt nachylenia zapewniając tym samym odpowiedni docisk tylnej osi.
Duże wloty powietrza na tylnych nadkolach również spełniają swoją rolę w chłodzeniu silnika, a gdy ten potrzebuje dodatkowej dawki chłodzącego powietrza – wloty wysuwają się do góry. Największą zmiana w stosunku do poprzedników było zastosowanie napęd na 4 koła. Początkowo do napędu Murcielago służyła 6,2-litrowa V12-tka generująca 580 KM. Jednostka łączona była z 6-biegową skrzynią manualną, a sekwencyjna przekładnia E-Gear pojawiła się dopiero w 2005 roku.
W 2004 roku pojawiła się odmiana Roadster, której okolice kokpitu zostały nieco przeprojektowane w celu lepszego opływu powietrza. 2 lata później światło dzienne ujrzało Murcielago LP640 (skrót LP wziął się od usytuowania silnika „Longitdionale Posteriori” – „podłużnie z tyłu”. Nadwozie zostało tym samym doprawione kilkoma smaczkami poprawiającymi aerodynamikę, a silnik rozwiercono do 6,5 litra pojemności, Dzięki temu oc wzrosła do 640 (jak sama nazwa wskazuje) KM. Pojazd dostępny był również jako roadster.
W 2009 roku pokazano najmocniejszą odmianę Murcielago - LP670-4 SV (skrót SV oznaczał "Super Velove" czyli superszybki). Masa została obniżona o 100 kg, a elementy aerodynamiczne zostały jeszcze bardziej uwypuklone. Jednostka zyskała dodatkowe 30 KM w porównaniu do LP640. Prędkość maksymalna wynosiła blisko 350 km//h.
W 2010 roku zakończono produkcję Lamborghini Murcielago, a przez 9 lat obecności na rynku, z fabryki wyjechało prawie 4100 egzemplarzy. jego następcą został model Aventador.