Honda HR-V to niewielki, kompaktowy crossover. Nazwa jest skrótem od „Hybrid Recreation Vehicle” co oznacza wielozadaniowy samochód turystyczny.
I generacja zadebiutowała w 1999 roku i była jednym z pierwszych tego typu aut w historii. Początkowo auto można było nabyć w wersji 3-drzwiowej, ale szybko pojawiła się także odmiana 5-drzwiowa. HR-V bazowała na większym SUV-ie CR-V. Nadwozie miało ciekawy i charakterystyczny kształt – dominowały proste linie, a tył był zakończony wyraźnym ścięciem lecz patrząc na przód auta wyraźnie można dostrzec pokrewieństwo z 6. generacją popularnego Civic'a.
Pod maską znalazł się tylko jeden silnik benzynowy – miał on pojemność 1,6 litra i moc 105 KM. Do wyboru był skrzynia 5-biegowa manualna lub przekładnia bezstopniowa CVT, które mogły przekazywać moment obrotowy na przednia lub obie osie.
W 2001 roku przeprowadzono facelifting modelu, który oprócz nieznacznego przeprojektowania reflektorów, grilla, zderzaka i wnętrza przyniósł także wersję Sport, wyposażoną w ten sam, 4-cylindrowy silnik, lecz o większej mocy – 124 KM.
W 2006 roku zakończono produkcję I generacji, a następna wersja pojawiła się na rynku dopiero w 2014 roku (w Japonii dostępny był już od 2013 roku pod nazwą Vezel). Auto wyraźnie różni się od swojego poprzednika – ma bardziej zaokrąglone nadwozie i futurystyczne kształty, jedynie wymiarami były do siebie zbliżone.
Konstrukcyjnie II generacja HR-V opiera się na 4. generacji miejskiego Jazz'a. Pod maską znalazła się jednostka benzynowa VTEC o pojemności 1,5 litra i mocy 130 KM oraz 1,6-litrowy diesel i-DTEC o mody 120 KM. Do wyboru jest 6-stopniowa skrzynia manualna lub bezstopniowa przekładnia CVT. Wersja europejska przewiduje jedynie napęd na przednie koła, gdzie np. w USA auto jest oferowane standardowo z napędem 4x4. Tam też dostępny jest dodatkowo większy, 1,8-litrowy benzyniak o mocy 138 KM.
Konkurentami Hondy HR-V są m.in. Ford EcoSport, Nissan Juke, Opel Mokka i Renault Captur.